Haulla löytyi 31 tulosta


Lue uusin painettu lehti 1/2024 >>>Teemana: Turvallisuus

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin USA:n kirjeenvaihtaja: Vipinää Amerikan raitilla

Suomen ministerit reissaavat nyt ahkerasti USA:ssa. Myös lahtelainen kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Skinnari kävi joulukuussa liikemiesdelegaation kanssa Teksasissa ja allekirjoitti Teksasin kuvernööri Greg Abbottin kanssa osavaltion pääkaupungissa Austinissa julkilausuman Suomen ja Teksasin välisen taloudellisen yhteistyön kehittämisestä. Onkin ilmiselvää, että Suomen tekemä suuri F-35-taisteluhävittäjäkauppa Lockheed Martinin kanssa Teksasin Fort Worthista on tuonut osavaltion uudella tavalla suomalaisten tietoisuuteen.

Lue lisää

Vauhdilla kasvavaa liikennöintiä

Hämeenlinnalainen linja-autoyhtiö Vekka Group Oy syntyi, kun perinteinen Vekka Liikenne ja melko uusi liikennöitsijä Miodex yhdistyivät kolmisen vuotta sitten. Viime lokakuussa yhtiö osti Päijät-Hämeessäkin tutun Lehtimäen Liikenteen.

Lue lisää

Hämeen tieverkkoon tarvitaan lisäpanostuksia

Hämeen kauppakamari toteaa lausunnossaan, ettei Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa (TLS) vuosille 2023–2026 ole riittävästi huomioitu Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen tieverkon tarpeita. ”Uudenmaan ELY-keskuksen suunnitelmassa varatut määrärahat eivät riitä edes maakuntiemme teiden nykyisen tason ylläpitämiseen. Erityisesti alempien tieverkkojen tilanne on hälyttävä ja nyt esitetyn suunnitelman pohjalta tiestöt tulevat rapautumaan”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Junat menossa metsään

Koko hallituskauden ajan on liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ajanut voimakkaasti miljardien eurojen ”tunninjuna”-hankkeita ja näitä ”tulevaisuusinvestointeja” edistämään on perustettu useita hankeyhtiöitä. Valitettavasti ministeri ja koko LVM eivät tunnu elävän reaalitaloudessa.

Lue lisää

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood (Kuva: Liisa Takala)

Matkalla maailman markkinoille - muuttuuko Suomen saavutettavuus?

Venäjän hyökkäyssodan myötä myös Suomen logistinen sijainti on muutoksen kourissa. Venäjän ilmatilan sulkeminen, konttiliikenteen ongelmat sekä kohonneet energian hinnat vaikuttavat suoraan kuljetuskustannuksiin.

Lue lisää

Päivittyvä: Ukrainan tilanteen vaikutukset yrityksiin

(Päivitetty 14.4.2022. Sivu julkaistu 25.2.2022 ) Ukrainan tilanne haastaa yritysten Venäjän kauppaa. Kauppakamari seuraa tilannetta ja yritystoimintaan vaikuttavia pakotteita. Kokoamme tälle sivulle linkkejä yritysten avuksi.

Lue lisää

Suomalaisen yrityksen kyberturvallisuus Ukrainan sodan varjossa ja varautumisen perusasioita

Maailmantilanteesta riippumatta yritysten kyberturvallisuus on paikallista. Tämä tarkoittaa, että Venäjän hyökkäys Ukrainaa vastaan voi johtaa taistelukenttien kyberhyökkäysten leviämiseen tietoverkkoihin ja verkkopalveluihin ympäri maailmaa, myös Suomessa.

Lue lisää

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner (Kuva: Meeri Utti)

Mars matkaan ja maailmalle!

Nopeat syövät hitaat. Siinä Finnairin toimitusjohtaja Topi Mannerin viesti niille suomalaisyrityksille, jotka vielä panttaavat päätöksiään liikematkustamisesta ja perinteisistä asiakastapaamisista. Monissa kilpailijamaissa ollaan jo liikkeellä eikä Suomikaan saa jäädä lähtökuoppiin.

Lue lisää

Pohjois-Ruotsin Norrbotnia-rataa laajennetaan kuljetusyhteyksien parantamiseksi. Ruotsi sai heinäkuussa 2021 vihreää valoa EU-rahoitukselle ratahanketta varten. (Kuva: Norrbotniabanan / Patrick Degerman)

Ruotsi vauhdittaa liikenneinvestointeja

Ruotsi panostaa merkittäviä summia tie- ja rataverkoston kehittämiseen. Investoinneissa painotetaan elinkeinoelämän tarpeita ja ilmastotavoitteita. Tavoitteena on päästöjen alentaminen ja kuljetusten tehostaminen eri alueiden välillä.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin USA:n kirjeenvaihtaja Vesa Vihavainen on saanut USA:n kansalaisuuden.

Hämeen kauppakamarin USA:n kirjeenvaihtaja: Kasvuvauhti USA:ssa hidastuu, muttei lopu ja nyt panostetaan

USA:n talous on ollut hyvässä vauhdissa jo jonkin aikaa. Heinäkuussa työllisyys kasvoi 934 000 henkilön verran ja työttömyys putosi 5,4 prosenttiin. Covid-19 eri variantteineen, pääasiassa Delta, on kuitenkin aiheuttanut yskähdyksiä kasvumoottorissa. Vähittäiskauppa oli vielä toisella kvartaalilla kovassa vauhdissa, kun heinäkuussa se laski yhden prosentin vuositasolla lähinnä kodin sisustuksessa, vaatteissa ja urheilutarvikkeissa.

Lue lisää

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood (Kuva: Liisa Takala)

Digivihreästä viennistä vahvistusta Suomen kilpailukyvylle

Päästöjä vähentäville ratkaisuille liikennesektorilla on syntymässä laajat markkinat, kun EU:n laajat suunnitelmat liikenteen viherryttämiseksi etenevät. Yhteinen näkemys tulevasta suunnasta ja sinnikäs vaikuttamistyö komission tuleviin ehdotuksiin muodostavat vahvan oksan Suomelle, josta yritykset voivat ponnistaa kohti isompia markkinoita.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Liikenne murroksessa

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Vienti ja tuonti tukeutuu vahvasti meriliikenteeseen, ulkomaanmatkat ovat lentoliikenteen varassa ja kotimaan rahti- ja henkilöliikenne hoidetaan pääosin kumipyöräliikenteellä. EU:n, ja erityisesti Suomen, tiukat päästövähennystavoitteet kohdistuvat voimakkaasti liikenteeseen. Nyt tehtävillä päätöksillä on suuret vaikutukset Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuteen. Ratkaisujen pitää olla realistisia ja oikein mitoitettuja.

Lue lisää

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood (Kuva: Liisa Takala)

Suomen vienti hyötyy EU:n rokotuspassista

Keskuskauppakamari pitää Euroopan komission julkaisemaa lainsäädäntöehdotusta EU-maiden yhteisestä koronarokotuspassista erittäin tervetulleena avauksena yhteiskunnan ja vapaan liikkuvuuden palauttamiseksi terveysturvallisesti. Rokotuspassi on osa Suomen ja EU:n exit-strategiaa sekä merkittävä tekijä Suomen taloudelle viennin ja tuonnin kannalta. Näin voidaan varmistaa, että yhteiskuntaa ei pidetä sulkutilassa tarpeettomasti eikä työpaikkoja ja yrityksiä kaadu turhaan.

Lue lisää

Yli 200 yritysjohtajaa ja kuntapäättäjää vetoaa nykyisen rata- ja tieverkoston puolesta

Hämeen kauppakamari ja alueen elinkeinoelämän toimijat vaativat nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista. ”Keräsimme muutamassa päivässä yli 230 Hämeessä toimivan yritysjohtajan ja kuntapäättäjän nimeä vetoomukseen, jossa ilmaisemme huolemme tulevista infrahankkeista. Vetoomus luovutetaan liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle ja vaadimme siinä liikenne- ja viestintäministeriötä panostamaan nykyisen rata- ja tieverkoston tason ylläpitämistä ja parantamista”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin, koska haluavat omalla listauksellaan tukea valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin, koska haluavat omalla listauksellaan tukea valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Lue lisää

Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa 

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood pelkää, että Suomi jää jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa. Euroopan komissio kehottaa jo avaamaan sisärajoja. Myös Suomen tulee päättää rajoitusten poistamisesta nopeasti, sillä sisärajojen sulkeminen on myrkkyä Suomen elpymiselle.

Lue lisää

Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood pelkää, että Suomi jää jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa. Euroopan komissio kehottaa jo avaamaan sisärajoja. Myös Suomen tulee päättää rajoitusten poistamisesta nopeasti, sillä sisärajojen sulkeminen on myrkkyä Suomen elpymiselle.

Lue lisää

Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus koronavirustilanteen johdosta

Valtioneuvosto on 26.3.2020 päättänyt antaa linja-autojen ja tieliikenteen raskaan tavaraliikenteen ajoaikojen pidentämistä ja lepoaikojen lyhentämistä koskevan asetuksen koronavirustilanteesta johtuen.

Lue lisää

Koronatietoa – Liikenne ja logistiikka

Useat maat ovat Suomen tavoin sulkeneet rajojaan henkilöliikenteeltä. Suomen naapurimaista ainoastaan Ruotsi on pitänyt rajansa auki. (Päivitetty 25.3.2020)

Lue lisää

Keskuskauppakamari: Vienti, tuonti ja työmatkat turvattava poikkeusoloissakin

Koronaviruksen rajoittaessa maailmanlaajuisesti ihmisten liikkumista, on ulkomaankaupan ja välttämättömien työmatkojen sujuvuus varmistettava poikkeusoloissakin. Suomen vienti ja tuonti vaikuttavat toistaiseksi turvatulta, mutta työmatkojen osalta yritykset kaipaavat selkeitä viranomaisohjeita ja neuvontapuhelimen.

Lue lisää

Enemmän irti EU:sta

Keskuskauppakamarin johtavan liikenne- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Päivi Woodin mielestä Suomen pitäisi ottaa huomattavasti nykyistä aktiivisempi rooli EU:ssa. Passiivisen reagoinnin sijaan esimerkiksi liikenne- ja ympäristösektorilla kannattaisi tehdä rohkeita avauksia, joista hyötyisi Suomen ohella koko Eurooppa.

Lue lisää

Väylärahoitusta luotsataan kohti Ruotsin mallia

Joulukuussa työministerin paikalta liikenne- ja viestintäministerin pestiin tarttuneelta Timo Harakalta (sd.) on vielä turha tivata yksittäisten väylähankkeiden toteuttamisjärjestystä. Ensin on saatava sinetti 12-vuotiselle liikennejärjestelmälle sekä nopeiden ratahankkeiden suunnitteluyhtiöille. Niiden myötä Suomi kisaa entistä paremmin perustein myös EU-rahoituksesta.

Lue lisää

Kauppakamarien kuntavaaliohjelma - Keskuskauppakamari vaatii verokattoa kunnallisverolle

Kunnallisverolle tarvitaan verokatto, joka rajoittaa kuntien mahdollisuutta nostaa kunnallisveroa sote- ja maakuntauudistuksen yhteydessä, vaatii Keskuskauppakamari. Verokatolla kuntien veronkorotusten enimmäismääräksi asetettaisiin 0,25 prosenttiyksikköä vuosina 2020 ja 2021.

Lue lisää

Yli 100 yritysjohtajaa vetoaa Hämeenlinnan junavuorojen palauttamisen puolesta

Hämeenlinnan seudun yritysjohtajat vaativat Hämeenlinnan junavuorojen palauttamista vähintään samalle tasolle kuin ne olivat ennen kesäkuuta, selviää Hämeen kauppakamarin tekemästä vetoomuksesta. ”Keräsimme viikossa yli sadan kantahämäläisen yritysjohtajan ja vaikuttajan nimeä Hämeenlinnan junavuorojen palauttamisen puolesta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen. ​​​​​​​

Lue lisää