Haulla löytyi 16 tulosta


Elinkeinoelämän foorumi järjestetään Hämeen kauppakamarin, Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n ja Päijät-Hämeen liiton yhteistyönä.

Lue lisää

Elinkeinoelämän foorumi 26.4.2024

Elinkeinoelämän foorumi järjestetään Hämeen kauppakamarin, Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n ja Päijät-Hämeen liiton yhteistyönä.

Lue lisää

Ammattidieselin käyttöönotto unohtui

Kauppakamarit vaativat hallitukselta välittömiä toimia ammattidieselin käyttöönottamiseksi. ”Puoli vuotta sitten helmikuussa linjattu valmistelu ammattidieselin käyttöönotosta on edelleen valmistelussa, eikä ratkaisua poikkeuksellisen rajusta hintojen noususta ole saatu aikaiseksi. Korkeat polttoainekustannukset vaikuttavat laajasti eri toimialoihin. Tilanne on huolestuttava ja vaikuttaa merkittävästi Suomen kilpailukykyyn”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Lue lisää

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood (Kuva: Liisa Takala)

Matkalla maailman markkinoille - muuttuuko Suomen saavutettavuus?

Venäjän hyökkäyssodan myötä myös Suomen logistinen sijainti on muutoksen kourissa. Venäjän ilmatilan sulkeminen, konttiliikenteen ongelmat sekä kohonneet energian hinnat vaikuttavat suoraan kuljetuskustannuksiin.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Valtion infrainvestointiohjelman rahoitus ei ole realistinen

Hämeen kauppakamari pitää erityisesti nykyisen rataverkoston kehittämistä ja Hämeen poikittaisten liikenneväylien tason parantamista alueen tärkeimpinä tavoitteina.

Lue lisää

Ratkaisut ammattidieselin käyttöönottamiseksi on tehtävä kiireellisesti

Poikkeuksellinen ja erittäin nopea kuljetuskustannusten nousu iskee erityisen kovaa suomalaisiin kuljetusyrittäjiin ja Suomen logistiseen kilpailukykyyn. Kauppakamarit peräänkuuluttavat nopeita toimenpiteitä yritysten auttamiseksi ja esittävät yhtenä ratkaisuna ammattidieselin käyttöönottoa.

Lue lisää

Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood (Kuva: Liisa Takala)

Digivihreästä viennistä vahvistusta Suomen kilpailukyvylle

Päästöjä vähentäville ratkaisuille liikennesektorilla on syntymässä laajat markkinat, kun EU:n laajat suunnitelmat liikenteen viherryttämiseksi etenevät. Yhteinen näkemys tulevasta suunnasta ja sinnikäs vaikuttamistyö komission tuleviin ehdotuksiin muodostavat vahvan oksan Suomelle, josta yritykset voivat ponnistaa kohti isompia markkinoita.

Lue lisää

(Kuva: Jaroslaw Bialik, Pixabay)

Keskuskauppakamari ja Satamaliitto: Epätasapaino konttimarkkinoilla jatkuu jopa syksyyn

Viimeaikaiset tapahtumat, kuten Suezin kanavan tukkiutuminen, koronaviruspandemia ja brexit vaikuttavat konttimarkkinoiden epätasapainoon jopa syksyyn asti. Suezin haverin vaikutukset näkyvät Euroopan suurissa satamissa viiveellä, kun alusruuhka Suezilta purkautuu. Suomalaisten vienti- ja tuontiyritysten on varauduttava siihen, että merikuljetusten palautuminen vie aikaa. Tämä näkyy konttipulan lisäksi komponenttien saatavuudessa ja mahdollisesti hintojen nousussa. Erityisesti vaikeuksissa on sesonkiherkkä tavara.

Lue lisää

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood (Kuva: Liisa Takala)

Suomen vienti hyötyy EU:n rokotuspassista

Keskuskauppakamari pitää Euroopan komission julkaisemaa lainsäädäntöehdotusta EU-maiden yhteisestä koronarokotuspassista erittäin tervetulleena avauksena yhteiskunnan ja vapaan liikkuvuuden palauttamiseksi terveysturvallisesti. Rokotuspassi on osa Suomen ja EU:n exit-strategiaa sekä merkittävä tekijä Suomen taloudelle viennin ja tuonnin kannalta. Näin voidaan varmistaa, että yhteiskuntaa ei pidetä sulkutilassa tarpeettomasti eikä työpaikkoja ja yrityksiä kaadu turhaan.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin, koska haluavat omalla listauksellaan tukea valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen

Hämeen tie- ja raideyhteyksiin on panostettava

Kauppakamarit kokosivat merkittävimmät maantie-, raide-, ja vesiyhteyshankkeet yksiin kansiin, koska haluavat omalla listauksellaan tukea valtakunnallisesti tehtävää 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa. ”Käsittelimme Aluesuunnittelu- ja logistiikkavaliokunnassa alueemme tärkeimpiä liikennehankkeita ja olemme huolestuneita tiestönkunnosta pääteillä sekä alemmilla tieverkoilla. Lisäksi pidämme ensiarvoisen tärkeänä nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamista ja junien nopeuksien nostoa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Lue lisää

Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa 

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood pelkää, että Suomi jää jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa. Euroopan komissio kehottaa jo avaamaan sisärajoja. Myös Suomen tulee päättää rajoitusten poistamisesta nopeasti, sillä sisärajojen sulkeminen on myrkkyä Suomen elpymiselle.

Lue lisää

Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood pelkää, että Suomi jää jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa. Euroopan komissio kehottaa jo avaamaan sisärajoja. Myös Suomen tulee päättää rajoitusten poistamisesta nopeasti, sillä sisärajojen sulkeminen on myrkkyä Suomen elpymiselle.

Lue lisää

Enemmän irti EU:sta

Keskuskauppakamarin johtavan liikenne- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Päivi Woodin mielestä Suomen pitäisi ottaa huomattavasti nykyistä aktiivisempi rooli EU:ssa. Passiivisen reagoinnin sijaan esimerkiksi liikenne- ja ympäristösektorilla kannattaisi tehdä rohkeita avauksia, joista hyötyisi Suomen ohella koko Eurooppa.

Lue lisää