Hämeen kriittiset tiehankkeet on nostettava tienpidon ja liikenteen suunnitelmaan 2025-2028

(Kuva: Väylävirasto/ Riikka Silkala)

Hämeen kauppakamarin toiminta-alue kattaa Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnat pois lukien Riihimäen kaupunkiseudun. Kauppakamari toteaa lausunnossaan, että Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon liikenteen suunnitelmassa 2025–2028 ei ole riittävästi huomioitu Hämeen maakuntien tarpeita. Kauppakamari edellyttääkin alueellaan kriittisten tiehankkeiden nostamista suunnitelmaan.

Hämeen kauppakamarin lausunto Uudenmaan ELY-keskukselle tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta 2025–2028

Kiitämme mahdollisuudesta kommentoida Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmaa (TLS) vuosille 2025–2028.

Hämeen kauppakamarin toiminta-alue kattaa Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnat pois lukien Riihimäen kaupunkiseudun. Yleisesti toteamme, että suunnitelmassa ei ole riittävästi huomioitu maakuntiemme tarpeita. Suunnitelmassa on selvästi painotettu Uudenmaan tarpeita, kun 29/38 hankkeista suuntautuu Uudellemaalle ja ainoastaan 6/38 Kanta-Hämeeseen ja vain 3/38 Päijät-Hämeeseen. Lisäksi suunnitelmassa on keskeistä huolehtia myös alemman tieverkon kunnossapidosta.

Hämeen kauppakamari edellyttää lausunnossaan seuraavia kriittisiä hankkeita nostettavaksi TLS-2025-2028-suunnitelmaan:

Päijät-Häme

Valtatie 12 on yksi Suomen vilkkaimmin liikennöityjä väyliä. Se kuuluu Euroopan laajuisen TEN-T-verkkoon ja Euroopan talouskomission tieliikenneryhmä on juuri hyväksynyt tien osaksi Eurooppatie 16:ta. Hämeen kauppakamari katsoo, että VT 12:ta tulee kehittää Lahdesta sekä Kouvolan että Tampereen suuntaan.

Toiseksi esitämme, että Lahdesta Jämsään vievä valtatie 24 tulee ehdottomasti säilyttää valtatienä ja huolehtia tien kunnossapidosta ja kehittämisestä. VT 24 yhdistää Päijät-Hämeen ja läntisen Keski-Suomen ja se on tärkeä alueen yrityksille (erityisesti metsäteollisuus) ja sillä on keskeinen rooli alueen työ- ja lomamatkailussa.

Raskaan liikenteen taukopaikkojen vähäisyys ja ruuhkat on tunnistettu Etelä-Suomessa. Pidämme tärkeänä, että Orimattilan Tuuliharjan liittymän aluetta valtatiellä 4 kehitetään raskaan liikenteen taukopaikaksi.

Kanta-Häme

Helsinki-Porin välinen valtatie 2 on osa EU:n TEN-T-verkkoa. Hämeen kauppakamari pitää tärkeänä, että tiestön kehittämistä jatketaan. Kauppakamari esittää myös, että valtatie 9 ja maantie 232 välille laadittu toteuttamisvalmis hankesuunnitelma käynnistetään.

Hämeenlinnan ja Janakkalan alueille sijoittuva Moreeni-Rastikangas (MORE) on yksi Suomen tärkeimmistä ja nopeasti kasvavista logistiikka- ja yritysalueistamme. Alueella toimii jo nyt lähes 100 yritystä ja siellä operoi päivittäin noin 800 raskasta ajoneuvoa. Eritasoliittymän rakentamisessa tulee kehittää raskaan liikenteen palvelutarpeita kuljetusten tehokkuuden ja turvallisuuden turvaamiseksi.

Lahdessa 31.10.2024

HÄMEEN KAUPPAKAMARI
Anne Vanhala
​​​​​​​toimitusjohtaja