Asteen edellä muita

”Yrityksen nimi Aste on syntynyt valmistamistamme kylmälaitteista ja siitä, että joudumme paljon ”pelaamaan” celsiusasteiden kanssa”, kertoo Aste Finlandin Design Director Janne Leppämäki.

Kun Helkama Forste lopetti toimintansa kymmenisen vuotta sitten Forssassa, päätti yrityksen viisi työntekijää perustaa oman ammattikylmälaitteita suunnittelevan ja valmistavan yrityksen. Niin syntyi Aste Finland Oy (Aste). Yrityksen asiakkaita ovat muun muassa yksi Suomen suurimmista juomavalmistajista Hartwall ja päivittäistavarakaupan yritykset.

Asten asiakaskunnassa on suomalaisten yritysten lisäksi globaaleja virvoitusjuoma- ja panimoyhtiöitä, meijereitä sekä elintarvike- ja kauppayhtiöitä. Yrityksen brändi on tunnettu erityisesti Euroopan ammattikylmälaitteiden markkinoilla. Suurin osa sen tuotteista menee vientiin pääosin EU:n talousalueelle, mutta yritys pyrkii kehittämään uusia jäähdytysratkaisuja myös kehittyville markkinoille.

”Suunnittelemme ja valmistamme ammattikylmälaitteita, jotka ovat helposti muokattavissa asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti. Tuotannossa otamme huomioon myös laitteiden ympäristöystävällisyyden ja kestävyyden. Toimintamme kohokohta oli, kun suomalaiset asiakkaamme alkoivat tunnistaa yrityksemme kylmälaitealan markkinajohtajana ja pyrimmekin aina olemaan vähintään yhden asteen edellä muita”, korostaa Aste Finlandin Design Director Janne Leppämäki.

Tällä hetkellä Aste Finlandin ammattikylmälaitteet ovat saavuttaneet jo Skandinavian, Baltian, Keski- ja Etelä-Euroopan, Lähi-idän, Australian ja Pohjois-Amerikan. Yritys on myös rakentanut maailmalla vahvan yhteistyökumppaniverkoston, jonka avulla Asten emoyhtiö Sisu Coolers vastaa laitteiden huoltopalveluista.

”Globaalien asiakkuuksien ansiosta eksoottisimmat toimitukset olemme tehneet muun muassa useisiin Lähi-idän maihin. Lisäksi meillä on Kanadassa yhteistyökumppani, joka avustaa meitä Pohjois-Amerikan erilaisissa kylmälaitteisiin liittyvissä hyväksymiskäytännöissä ja -vaatimuksissa”, Leppämäki kertoo. Lähi-idän asiakkaista hän mainitsee ohimennen maailman suurimman monikansallisen kahvilaketju Starbucksin.

Yrityksellä on vakituisesti töissä nelisenkymmentä henkilöä ja sesonkien mukaan luku tuplaantuu. ”Meillä on juuri valmistumassa 3 000 m2 uutta tuotanto- ja varastotilaa Forssaan. Tilan valmistuttua voimme yhdistää erillisiä toimitilojamme saman katon alle”, sanoo Leppämäki.

Forssalainen Aste Finland on Hämeen kauppakamarin melko tuore jäsen. ”Pyrimme kauppakamarin avulla lisäämään sekä alueellisia että valtakunnallisia verkostoitumismahdollisuuksia sekä hyödyntämään koulutuksia ja asiantuntijapalveluita”, Leppämäki toteaa.
​​​​​​​

Teksti: Päivi Pulkki, Hämeen kauppakamari


Lue myös

Kaikki alkoi dronesta

Vaikka nykypäivänä Inspiroiva Creative Oy:n toiminta onkin monipuolistunut, on ilmakuvaus edelleen merkittävässä roolissa sen mainos- ja livetuotannoissa. Yritys tekee myös oppilaitosyhteistyötä ja kouluttaa media-alalle osaavaa työvoimaa.

Lue lisää

Henkilöstön pitovoimasta kasvun menestystekijä

Monet toimialat ja organisaatiot kamppailevat henkilöstön saatavuudesta ja pysyvyydestä. Osalle tilanne on arjesta selviytymisen kamppailua, puhumattakaan edellytyksistä tavoitella kasvua, vaikka kasvun potentiaalia muutoin saattaisikin löytyä.

Lue lisää