Haulla löytyi 7 tulosta


Texas State Capitol on Yhdysvaltain osavaltion Texasin lainsäädäntöelimen kokoontumispaikka.

Nyt ollaan siinä pisteessä, josta pitää saada Suomi nousuun. Suomen BKT oli vuonna 2023 arvoltaan noin 300,5 miljardia dollaria ja edelleen nousussa oleva julkinen velka 232,9 miljardia dollaria. Perusmatematiikalla velkaa on 77,5 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen. Jos se nyt ketään lohduttaa, niin USA:n BKT oli 27,36 triljoonaa dollaria ja julkista velkaa oli 34,59 triljoonaa eli 126,4 prosenttia.

Lue lisää

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood (Kuva: Liisa Takala)

Matkalla maailman markkinoille - muuttuuko Suomen saavutettavuus?

Venäjän hyökkäyssodan myötä myös Suomen logistinen sijainti on muutoksen kourissa. Venäjän ilmatilan sulkeminen, konttiliikenteen ongelmat sekä kohonneet energian hinnat vaikuttavat suoraan kuljetuskustannuksiin.

Lue lisää

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner (Kuva: Meeri Utti)

Mars matkaan ja maailmalle!

Nopeat syövät hitaat. Siinä Finnairin toimitusjohtaja Topi Mannerin viesti niille suomalaisyrityksille, jotka vielä panttaavat päätöksiään liikematkustamisesta ja perinteisistä asiakastapaamisista. Monissa kilpailijamaissa ollaan jo liikkeellä eikä Suomikaan saa jäädä lähtökuoppiin.

Lue lisää

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Liikenne murroksessa

Suomi on pitkien etäisyyksien maa. Vienti ja tuonti tukeutuu vahvasti meriliikenteeseen, ulkomaanmatkat ovat lentoliikenteen varassa ja kotimaan rahti- ja henkilöliikenne hoidetaan pääosin kumipyöräliikenteellä. EU:n, ja erityisesti Suomen, tiukat päästövähennystavoitteet kohdistuvat voimakkaasti liikenteeseen. Nyt tehtävillä päätöksillä on suuret vaikutukset Suomen elinkeinoelämän tulevaisuuteen. Ratkaisujen pitää olla realistisia ja oikein mitoitettuja.

Lue lisää

Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa 

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood pelkää, että Suomi jää jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa. Euroopan komissio kehottaa jo avaamaan sisärajoja. Myös Suomen tulee päättää rajoitusten poistamisesta nopeasti, sillä sisärajojen sulkeminen on myrkkyä Suomen elpymiselle.

Lue lisää

Suomi ei saa jäädä jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa

Keskuskauppakamarin johtava liikenne- ja elinkeinopoliittinen asiantuntija Päivi Wood pelkää, että Suomi jää jälkeen lento- ja meriliikenteen avaamisessa. Euroopan komissio kehottaa jo avaamaan sisärajoja. Myös Suomen tulee päättää rajoitusten poistamisesta nopeasti, sillä sisärajojen sulkeminen on myrkkyä Suomen elpymiselle.

Lue lisää