Nopeusrajoitusten alentamisen sijaan olennaista on väylien kunnon ja kunnossapidon parantaminen

Hämeen kauppakamari pitää liikenneturvallisuuden nollavisiota erittäin kannatettavana tavoitteena, mutta turvallisuus ja nollavisio tulee kuitenkin saavuttaa muilla keinoilla kuin nopeusrajoituksia alentamalla. Ensisijaisesti kauppakamari pitää tärkeänä väylien kunnon, kunnossapidon ja turvallisuuden merkittävää parantamista.

​​​​​​​Asia: VÄYLÄ/4030/07.02.03/2024
Hämeen kauppakamarin lausunto Väylävirastolle maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivittämisestä ja kriteerien vaikutuksista

1. Millaisia vaikutuksia arvioitte suunnitelluilla maanteiden nopeusrajoitusten muutoksilla olevan
toimintaanne (aikataulut, matka-ajat, koettu turvallisuus ja saavutettavuus, kävelyn ja pyöräliikenteen turvallisuus jne.)?

Hämeen kauppakamari kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto maantieverkon nopeusrajoitusohjeen päivityksestä. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kuhmoinen sekä Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat. Hämeen kauppakamari toimii 19 kunnan alueella.

Väyläviraston laatimassa maanteiden nopeusrajoitusohjeen päivityksessä todetaan, että suurimmat vaikutukset kohdistuvat Kouvolan ja Lahden saavutettavuuteen 60 minuutissa.
Ohjeistuksen taulukosta näemme, että kolmanneksi eniten muutos vaikuttaa Hämeenlinnan saavutettavuuteen 60 minuutissa. Ohjeistuksen vaikutukset ovat siis merkittäviä Hämeen kauppakamarin toimialueella.

Lausuntomateriaalissa oleva karttakuva nopeusrajoitusten alentamisesta 100 km/h → 80 km/h kohteista on epätarkka. Mitä ilmeisemmin ohjeen mukaan nopeusrajoituksen alenemia kohdistuisi valtatie 12:lle (VT12) Kouvola-Lahti-Tampere välillä. On tärkeää huomioida, että VT12 on tärkeä poikittaisväylä niin työssäkävijöille, elinkeinoelämälle kuin kansalliselle huoltovarmuudelle.

Ohjeen mukainen nopeusrajoituksen alentaminen VT12:lla haittaisi merkittävästi erityisesti työmatkaliikennettä ja tärkeiden työssäkäyntialueiden saavutettavuutta. VT12 on tärkeä työmatkaliikenteen väylä erityisesti Lahti-Kouvola välillä. Lisäksi Nastolan kaupunginosan merkittävä teollisuuskeskittymä tarvitsee sujuvan Lahti-Nastola ja Nastola-Kouvolan suunta liikenteen. Kouvolan suuntaan liikenteen sujuvuus paranee oleellisesti vain tieuudistuksella, mutta Lahti-Nastola-Uusikylä välillä VT12 on jo leveäkaistatietä ja sillä on runsaasti pitkiä suoria tieosuuksia. Nopeusrajoituksen alentaminen 80km/h haittaisi merkittävästi työmatkaliikennettä ja tärkeiden työssäkäyntialueiden saavutettavuutta myös Lahti-Tuulos välillä.

Ehdotettu nopeusrajoituksen alenema ei Hämeen kauppakamarin käsityksen mukaan lisää turvallisuutta vaan päinvastoin heikentää sitä. Nopeusrajoituksen alentaminen alentaa liikenteen keskinopeutta arviolta jopa 70-75 km/h, jolloin liikenne helposti ruuhkautuu ja tarve (uhkarohkeillekin) ohituksille kasvaa. Leveäkaistatien käyttäjille 80km/h nopeus voi tuntua kesäaikaan liian alhaiselta varsinkin, kun nopeus on nykyisin 100 km/h. Tämä voi aiheuttaa piittaamattomuutta nopeusrajoituksia kohtaan ja lisätä ohitusten määrää, mikä lisää onnettomuusriskiä tieosuudella. Tällöin heikkenee saavutettavuuden lisäksi turvallisuus.

2. Mitä mieltä olette liikenneturvallisuuden parantamisesta nopeusrajoituksia muuttamalla? Millaisia muita keinoja ehdottaisitte ajatellen myös rajallisia rahallisia resursseja väyläverkon kehittämiseen?

Turvallisuus on erittäin tärkeä tavoite. Hämeen kauppakamari pitää liikenneturvallisuuden nollavisiota erittäin kannatettavana tavoitteena. Turvallisuus ja nollavisio tulee kuitenkin saavuttaa muilla keinoilla kuin nopeusrajoituksia alentamalla. Hämeen kauppakamari pitää tärkeänä väylien kunnon, kunnossapidon ja turvallisuuden parantamista.

Väyläviraston taustaselvityksessä (Tarkastelu nopeusrajoitusten vaikutuksista maantieverkolla (doria.fi)) todetaan, että ohituskaistatien (2+1) rakentamisella liikenneturvallisuuden kannalta kriittisillä tieosuuksilla seuraisi myönteinen vaikutus liikenneturvallisuuteen (henkilövahinko-onnettomuuksien, kuolemien ja vakavasti loukkaantuneiden määrä vähentyisi 20-43 %). Selvityksessä on verrattu ohituskaistatien rakentamista nopeusrajoituksen laskemiseen 90 km/h (pilotti) kesäaikaan. Selvitys kertoo, että ohituskaistatien vaikutus henkilövahinko-onnettomuuksiin on kaksinkertainen ja vaikutus kuolemiin sekä vakavasti loukkaantuneiden määrään yli kolminkertainen. Selvityksessä on todettu, että ohituskaistateiden rakentaminen on liian kallista. Tätä vaihtoehtoa ei ole noteerattu väyläviraston ohjeistuksessa. Taustaselvityksen kustannusarviosta ei käy ilmi, onko siinä kyse tavallisista kaksikaistateistä, leveäkaistateistä vai molemmista. Jatkovalmistelussa tulisikin selvittää kustannusarvio leveäkaistatien muuttamisesta keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Tällöin saavutettaisiin tavoitteena oleva parempi turvallisuuden taso ilman matka-aikojen pidentymistä.

Esitämme, että ensisijainen keino maanteiden turvallisuuden parantamiseen on ohituskaistojen ja keskikaiteiden rakentaminen vaaralliseksi katsotuilla tieosuuksilla, kuten VT12:lla. Toissijaisesti ehdotamme laaja-alaista 90 km/h rajoitusten pilotointia vaarallisiksi arvioiduilla tieosuuksilla.

Jos nopeusrajoitusten alenemaan päädytään, silloin nopeusrajoituksen alenema tulisi kohdentaa vain niille osuuksille, jossa on korkea onnettomuusriski. Ohjeistuksessa on kategorisesti määritelty tiet, joiden osalta nopeusrajoitusta tulisi alentaa. Pyydämme väylävirastoa jättämään paikalliselle ELY-keskukselle harkintavaltaa nopeusrajoitusten alenemiin. Paikallisilla ELY-keskuksilla on kuitenkin paras tietämys alueen tiestön kunnosta ja turvallisuustilanteesta.

3. Miten maanteiden nopeusrajoitukset tukevat valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman asettamia tavoitteita ja alueenne liikennejärjestelmän kehittämisen suunnitelmia?

Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaan liikennejärjestelmä on toimiva, turvallinen ja kestävä vuonna 2050. Katsomme, että merkittävimmät turvallisuuden, kestävyyden, liikenteen sujuvuuden ja elinkeinoelämän kilpailukyvyn parannukset saavutetaan panostamalla teiden kunnossapitoon ja investoimalla maantieverkon kehittämiseen. Turvallisuuden kehittämisessä turvalliset ohituspaikat ovat avainasemassa.

4. Muita huomioitasi, mitä?

Hämeen kauppakamari katsoo, että liikenneturvallisuuden parantaminen tulee ehdottomasti olla tärkein prioriteetti jatkossakin. Katsomme, että liikenneturvallisuutta parannetaan parhaiten lisäämällä tiestön kuntoa, kunnossapitoa ja turvallisuuselementtejä, kuten ohituskaistoja ja keskikaiteita.

VT12 on tärkeä poikittaisyhteys. Sen parantaminen vahvistaa työssäkäynnin sujuvuutta, teollisuuden logistiikkaa, kansallista huoltovarmuutta ja ylipäänsä alueen houkuttelevuutta sekä ihmisille että elinkeinoelämälle. Julkisuudessa ollut tieto rahoituksesta VT12 turvallisuuden parantamiseen erityisesti Uusikylä-Tillola välillä on ilahduttava uutinen alueelle ja toivomme, että päätöksen myötä VT12:n turvallisuutta voidaan parantaa laajemminkin askeleena kohti liikenteen nollavisiota.

4.7.2024

HÄMEEN KAUPPAKAMARI
Anne Vanhala
toimitusjohtaja