Aluehallintouudistuksessa huomioitava asiakaslähtöisyys ja uudistusten sujuvuus

Aluehallintouudistus on mittava hanke niin julkisen sektorin toimijoille kuin palvelunkäyttäjille, kuten yrityksille. Samaan aikaan on vireillä työllisyyspalveluiden siirto valtiolta kunnille ja Team Finland -palveluiden siirto ulkoministeriölle. Uudistuksissa on vaarana, että organisoituminen ja töiden järjestely voi lamaannuttaa asiakkaille tärkeiden palvelun saannin. Hämeen kauppakamari pitää oleellisena, että aluehallintouudistuksen keskiössä on asiakaslähtöisyys ja uudistusten sujuva läpimeno.

Asia: VN/25102/2023
Hämeen kauppakamarin lausunto valtiovarainministeriölle hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi

YLEISTÄ ALUEHALLINTOUUDISTUKSESTA

Aluehallintouudistus on mittava hanke niin julkisen sektorin toimijoille kuin palvelunkäyttäjille, kuten yrityksille. Samaan aikaan on vireillä työllisyyspalveluiden siirto valtiolta kunnille ja Team Finland -palveluiden siirto ulkoministeriölle. Uudistuksissa on vaarana, että organisoituminen ja töiden järjestely voi lamaannuttaa asiakkaille tärkeiden palvelun saannin. Tämä ei ole toivottavaa. Pidämme tärkeänä, että aluehallintouudistuksen keskiössä on asiakaslähtöisyys ja uudistusten sujuva läpimeno. Nyt käynnissä olevien julkisen sektorin toiminnan uudistuksissa tulee huolehtia selkeästä viestinnästä asiakkaille. Palvelunkäyttäjien asioiden hoito ei saa vaarantua, viivästyä eikä palvelukatkoksia saisi syntyä muutoksen läpiviennin johdosta.

LUPA- JA VALVONTAVIRASTO

Kannatamme valtakunnallista lupa- ja valvontavirastoa, koska valtakunnallinen toiminta yhdenmukaistaa ratkaisukäytäntöä ja laintulkintaa. Suomeen on suunnitteilla merkittävä määrä vihreän siirtymän investointeja lähivuosina, joten sujuva, ripeä ja ennakoitava yhden luukun periaatteella toimiva luvitus erityisesti ympäristötoimialalla on kriittisen tärkeää investointien houkuttelemiseksi ja kilpailukyvyn parantamiseksi.

Valtakunnallisen lupa- ja valvontaviraston toiminnassa on varmistettava riittävä aluetuntemus ja valtionhallinnon aito alueellinen läsnäolo on turvattava. Aluehallinnon uudistuksessa on erittäin tärkeää määritellä uusien toimijoiden käytännön roolit ja tehtävät selkeästi.

ELINVOIMAKESKUKSET

Elinvoimakeskusten toiminnan tarkoituksessa tulisi näkyä vielä vahvemmin yritysvetoisen kasvun tarve. Elinvoima eri puolilla maata syntyy yritysten luomista työpaikoista, yritysvetoisesta TKI-toiminnasta ja yritysten viennistä. Elinvoimakeskusten tulisi tavoitella toiminnallaan ja palvelutarjonnalla yritysten kasvun mahdollistamista. Elinvoimakeskuksilla tulee olla tarvittavat välineet ja resurssit kasvun edistämiseen, jotta niistä syntyy relevantteja toimijoita yritysasiakkailleen. Toiminnan keskiössä tulee olla asiakaslähtöisyys ja tavoitteena yritysten saamat oikea-aikaiset ja sujuvat palvelut kasvun, kehittymisen ja kansainvälistymisen tueksi. Tämä on loppupelissä koko yhteiskunnan etu, kun yritysten investoinnit ja kehitysprojektit etenevät sujuvasti. Sujuvat ja ennakoitavat viranomaisprosessit lisäävät myös Suomen houkuttelevuutta investointikohteena.

Elinvoimakeskusten toiminnassa on varmistettava muutoksen jälkeenkin vahva alueellisen ja paikallisen elinkeinoelämän tuntemus ja läsnäolo alueella. Myös Team Finland -palveluiden osalta pidämme tärkeänä palveluiden alueellista läsnäoloa. Uudistuksessa on ehdotettu Hämeen ELY-keskuksen jakoa kahteen eri elinvoimakeskukseen. Nykyisen Hämeen ELY-keskuksen alue muodostaa asukas- ja yritysmäärältään riittävän suuren kokonaisuuden, jolla on yhteinen vaalipiiri ja yhtenäinen elinkeinorakenne. Myös Hämeen kauppakamari toimii Kanta- ja Päijät-Hämeen alueella yhdistäen kahden maakunnan elinvoimaa. Pidämme alueellisen elinvoiman näkökulmasta tärkeänä, että Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnat muodostavat jatkossa yhteisen Hämeen elinvoimakeskuksen.

Aluehallintouudistuksen kanssa on samaan aikaan käynnissä työllisyyspalveluita koskeva siirto valtiolta kunnille ja Team Finland -palveluiden siirto ulkoministeriölle. Aluehallinnon uudistuksessa on erittäin tärkeää määritellä uusien toimijoiden käytännön roolit ja tehtävät selkeästi. Pidämme tärkeänä sitä, että eri viranomaisten koordinaatio toimii jouhevasti ja palvelujenkäyttäjiä, kuten yrityksiä, ohjeistetaan riittävästi, mistä ja miten palveluita on saatavilla.

Elinvoimakeskusten rooli tulee yhteensovittaa alueen elinkeinotoimijoiden kanssa. Alueellista yhteistyötä tehdään eri viranomaisten, maakuntaliittojen, kaupunkien ja elinkeinoelämän järjestöjen kesken. Muutoksessa on tärkeää huomioida, että toimivia elinkeinoelämän verkostorakenteita ei heikennetä.

TÄRKEIMMÄT HUOMIOT

  • Aluehallintouudistus on mittava muutos ja muutoksen keskeisenä tavoitteena tulee olla asiakaslähtöisyys. Palvelunkäyttäjien asioiden hoito ei saa vaarantua, viivästyä eikä palvelukatkoksia saisi syntyä muutoksen läpiviennissä.
  • Kannatamme valtakunnallista lupa- ja valvontavirastoa, koska valtakunnallinen toiminta yhdenmukaistaa ratkaisukäytäntöä ja laintulkintaa. Toiminnassa on kuitenkin varmistettava riittävä aluetuntemus ja valtionhallinnon aito alueellinen läsnäolo on turvattava.
  • Elinvoimakeskusten toiminnan keskiössä tulee olla asiakaslähtöisyys ja sen tuloksena yritysten saamat oikea-aikaiset ja sujuvat palvelut kasvun, kehittymisen ja kansainvälistymisen tueksi.
  • Elinvoimakeskusten toiminnassa on varmistettava muutoksen jälkeenkin vahva alueellisen ja paikallisen elinkeinoelämän tuntemus ja läsnäolo alueella. Pidämme alueellisen elinvoiman näkökulmasta tärkeänä, että Kanta- ja Päijät-Hämeen maakunnat muodostavat jatkossa yhteisen Hämeen elinvoimakeskuksen.
  • Pidämme tärkeänä sitä, että eri viranomaisten koordinaatio toimii jouhevasti useiden samanaikaisten muutosten läpiviennissä, ja palvelujenkäyttäjiä, kuten yrityksiä, ohjeistetaan riittävästi, mistä ja miten palveluita on saatavilla.


Lahdessa 1.9.2024

HÄMEEN KAUPPAKAMARI
Anne Vanhala
toimitusjohtaja