26.02.2021 12:05
Meistä jokainen on joutunut kokemaan kuluneen vuoden ajanjakson todella suurena muutoksena elämässämme. Joudumme käsittelemään koronan vaikutuksia niin henkilökohtaisessa elämässämme kuin työssämme. Osa meistä on selvinnyt vähemmillä kolhuilla, ja toisille taas vuosi on ollut yhtä tuskaa.
Sama koskee yrityksiä. Pieneen osaan yrityksiä pandemia on vaikuttanut käänteisesti, ja jopa kasvattanut yrityksen liikevaihtoa. Suurimmalle osalle yrityksistä se on vaikuttanut jonkin verran ja pienentänyt, toivottavasti hetkellisesti, yrityksen liikevaihtoa ja vaikuttanut esimerkiksi työllistämismahdollisuuksiin. Kaikkein eniten korona on kuitenkin vaikuttanut matkailutoimialaan. Tarkoitan matkailua isona kokonaisuutena, joka käsittää MaRa-alan toimijat (matkailu-, majoitus-, ravintola- ja vapaa-ajan palveluita tarjoavat toimijat) ja tapahtuma-alan toimijat. Alan yritysten liikevaihdot ovat pudonneet vähintäänkin puoleen ja monissa tapauksissa lähelle tai jopa nollaan. Erityisesti tapahtuma-ala, joka on työllistänyt yli 200 000 henkilöä, on henkitoreissaan. Matkailutoimialat puolestaan työllistävät 142 100 työntekijää ympäri Suomen.
Suomessa matkailuala koostuu isosta ekosysteemistä, jossa on muutama iso toimija ja paljon pieniä pk-yrityksiä sekä mini- ja mikroyrityksiä. Kokonaisvaltaisten matkailuelämysten tuottamiseen vaaditaan monipuolista osaamista ja laajaa palvelukirjoa, johon ei yksikään iso yksittäinen toimija yksinään kykene, vaan se tarvitsee rinnalleen monta pientä toimijaa. Tämä ekosysteemi on vaarassa kadota kokonaan, koska pienten toimijoiden kantokyky on ylitetty jo monta kertaa, ja jos tilanteeseen ei saada pikaista muutosta, meiltä häviää alan yrittäjiä ja osaamista lopullisesti.
”Matkailua-ala on ollut myös se toimiala, joka nyky-Suomessa on työllistänyt paljon nuoria."
Matkailua-ala on ollut myös se toimiala, joka nyky-Suomessa on työllistänyt paljon nuoria, sillä yli 30 prosenttia tekijöistä on alle 26-vuotiaita. Tällä hetkellä alan oppilaitokset eivät kuitenkaan saa täytettyä alan opiskelupaikkoja, ja nekin, jotka jo alaa opiskelevat jäävät vaille tuiki tärkeitä harjoittelupaikkoja.
Meillä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman alueemme matkailualan yritysten tulevaisuuteen juuri nyt. Vaikka rajoitukset määrittävät elämäämme ja niitä rajoja ja puitteita, joissa toimitaan - turvallisuudesta pitää luonnollisesti huolehtia - ei se tarkoita sitä, ettemmekö voisi rajoitusten puitteissa käyttää palveluita. Me voimme vielä vaikuttaa siihen, että meillä tulevaisuudessakin on tarjolla monipuolisia ja kattavia matkailualan palveluita. Me voimme vaikuttaa monen suomalaisen työpaikan säilymiseen. Tiesitkö että ennen koronaepidemiaa matkailuala edusti 2,7 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta? Tai että matkailu on ainoa vientiala, joka maksaa Suomeen myös arvonlisäveron?
Käytä paikallisia palveluita. Turvajärjestelyistä huolehtiva ruokaravintola tarjoaa mahdollisuuden irrottautua arjesta. Monipuoliset take-away-palvelut voivat korvata jossain kohtaa itse tehdyn ilta-aterian. Tulevan hiihtoloman, pääsiäisen ja kesän lomakohteet kannattaa valita läheltä, support your local -hengessä. Meillä on paljon upeita kohteita tässä ihan lähellä, joita varmasti sinäkään et ole vielä kaikkia kokenut.
Hämeen ja Suomen matkailun puolesta,
Marika Mesimäki
Hämeen kauppakamarin Matkailuvaliokunnan puheenjohtaja