Uutta näkökulmaa ja vankkaa osaamista yrityksen kehittämiseen

Kuvassa vasemmalta Asko Hänninen, Mika Sulonen, Tommi Vekka ja Johanna Talikainen.

Hattulalainen Tommi Vekka ja hämeenlinnalainen Asko Hänninen on nimitetty Mainossatama Oy:n hallitukseen. Mainossataman hallitukseen kuuluvat myös yrityksen omistajat Mika Sulonen ja Johanna Talikainen, joista jälkimmäinen toimii hallituksen puheenjohtajana.

Mainossatama on forssalainen mainos- ja viestintätoimisto, joka työllistää yrittäjien lisäksi kuusi henkilöä. Yrityksen liikevaihto oli viime vuoden huhtikuussa päättyneellä tilikaudella 660 000 euroa.

Ajatus hallituksen täydentämisestä tuli Hämeen kauppakamarin Hallitukset vauhtiin -hankkeen innostamana. Pienen yrityksen haasteena on erottaa omistajayrittäjien roolit työntekijänä, operatiivisena johtajana ja strategisena johtajana.

”Mainossatama täyttää tänä vuonna 18 vuotta. Olemme menestyneet omilla eväillä tähän asti, mutta nyt tuli selkeästi tarve saada taloon strategista ulkopuolista näkökulmaa, sparrausta ja sellaista osaamista, jota meillä ei ole”, toteaa Johanna Talikainen.

”Meillä ei ole käytännössä ollut erillistä hallitustyöskentelyä, vaan kaikki tekeminen ja roolit ovat sekoittuneet keskenään. Hyvin järjestetyllä hallitustyöskentelyllä ja ulkopuolisten näkökulmalla voimme erottaa strategisen johtamisen päivittäisestä tekemisestä ja ennen kaikkea ottaa selkeästi aikaa Mainossataman kehittämiseen, uudistamiseen ja kasvuun."

Mainostoimisto on asiakkaan liiketoiminnan kehittämisen kumppani

Asko Hännisen mukaan Mainossatama on jo nyt usean asiakkaansa strateginen ja pitkäaikainen kumppani markkinoinnissa ja viestinnässä.

”Hallitustyöskentelyn yhtenä tavoitteena on syventää entisestään asiakkaiden liiketoiminnan ymmärtämistä. Se luo mahdollisuuden olla mukana asiakkaiden liiketoiminnan edistämisessä yhä vain nopeammin muuttuvassa toimintaympäristössä”, Hänninen toteaa.

Tommi Vekka lähti mukaan Mainossataman hallitukseen osaksi oman mainostoimistotaustansa vuoksi ja myös siksi, että hän näkee Mainossatamassa potentiaalia kasvaa.

”Mainossatama on jo nyt merkittävä toimija omalla alueellaan ja yrityksessä on poikkeuksellisen korkeatasoista osaamista. Yrityksen pitää kuitenkin kasvaa kehittyäkseen ja se tarkoittaa asiakaskannan laajentamista ja tiettyjen palvelujen parempaa tuotteistamista”, sanoo Vekka.

”Yksi kasvun haaste on asiakkaiden osaaminen eli osaavatko he ostaa mainostoimistopalveluja. Yhteistyö mainostoimiston kanssa on strategista kumppanuutta, jossa pelkän hinnan kysyminen ei johda parhaaseen lopputulokseen. Mainostoimisto kannattaa haastaa mukaan oman liiketoiminnan kehittämiseen.”

Tommi Vekka on hallitusammattilainen, pääomasijoittaja ja yrityskehittäjä, joka on urallaan luotsannut muun muassa matkatoimistoa, mainostoimistoa ja energiayhtiöitä.

Asko Hänninen on koulutukseltaan lakimies ja on mukana monen pk-yrityksen liiketoiminnan kehittämisessä. Hän on myös Hämeen Hallituspartnereiden hallituksen jäsen.