18.09.2025 11:51
Suomen Nato-jäsenyys avasi kotimaisille yrityksille väylän puolustusmarkkinoille. Nato-maat hankkivat vuosittain tuotteita ja palveluita – eivät vain puolustustarvikkeita, vaan myös ohjelmistoja, elintarvikkeita, logistiikkaa ja rakennuspalveluja. Nato-koodin hankkimalla suomalaisyritykset voivat osallistua tarjouskilpailuihin, rekisteröidä tuotteitaan ja rakentaa näkyvyyttään Naton globaaleissa hankintaverkostoissa.
Hankintoja tehdään muun muassa Naton hankintaportaalien kautta ja Suomen Nato-jäsenyys mahdollistaa suomalaisille yrityksille tarjouskilpailuihin osallistumisen. Nato-markkinoille päästäkseen yrityksen on ensin hankittava Nato-koodi.
Nato-koodin hankkimiseksi yrityksellä on hyvä olla perustasolla kunnossa muun muassa tietoturva-, kyberturvallisuus- ja laatuvaatimukset, esimerkiksi jokin ISO-laatustandardi. Nato-koodin eli NCAGE-yritystunnuksen (Nato Commercial and Governmental Entity Code) hankkimisen jälkeen yritykselle avautuu myös mahdollisuus rekisteröityä moniin Naton hankinta- ja yhteistyökanaviin, joissa eri Nato-maiden viranomaiset sekä globaalit yritykset hankkivat ja tarjoavat tuotteita ja palveluita. Naton globaali verkkokauppa on euromääräisen volyymin osalta Amazon verkkokaupan tasoa.
Nato-koodi on verrattavissa suomalaisen yritystunnuksen (Y-tunnuksen) hankkimiseen. Yritystunnuksen lisäksi jokainen tuote tarvitsee oman nimikenumeron eli NSN-tuotetunnuksen (Nato Stock Number). Tunnuksen saadakseen tarvitaan referenssi jostakin Nato-maasta tai jonkinlaista aiempaa yhteistyötä Puolustusvoimien kanssa.
Kun yritys on saanut Nato-koodin, yrityksellä on mahdollisuus rakentaa koodin oheen kattava portfolio osaamisestaan ja kyvykkyydestään, jolloin yritys näkyy kattavasti Naton verkostossa ja löydetään Naton globaalissa markkinassa. Koodiston optimointiin esimerkiksi suomalainen Finnish Operations Center (FOC) käyttää apuna tekoälytyökalua tuottamaan koodeista parhaita mahdollisia kombinaatiota, mikä nopeuttaa prosessia ja valintaa tuhansien erilaisten koodien joukosta. Yrityskoodin optimointia voi verrata henkilön cv:n luomiseksi ja siten yritys näkyy oikealla profiililla Naton-verkkokaupassa.
Yrityksen kannattaa myös itse aktiivisesti etsiä omiin tuotteisiinsa sopivia hankintapyyntöjä Naton portaaleista. Pk-yritykselle polku voi avautua lisäksi alihankkijan roolin kautta tai verkostoitumalla muiden yritysten kanssa ja verkostoitumisessa voi hyödyntää myös kansainvälisiä kumppaneita. Lisäksi eri toimialojen kannattaa selvittää Nato-markkinoiden mahdollisuuksia, kuten FOC parhaillaan selvittää yhdessä Suvi ry - Suomen elintarvikevientiyhdistyksen kanssa.
Neljä vinkkiä NATO-hankintoihin
1. Hanki NCAGE-koodi – se on ensimmäinen askel Nato-liiketoiminnassa.
2. Panosta tarvittaviin sertifiointeihin ja vaatimuksiin.
3. Seuraa aktiivisesti Naton hankintakanavia ja -prosesseja sekä pidä NCAGE-tiedot ajan tasalla ja optimoituna.
4. Verkostoidu – yhteistyö ja kumppanuudet ovat keskeisiä.