Kannanotto: Digi- ja väestötietoviraston palveluverkon karsinnan ei tarvitse heikentää asiakkaiden saamaa palvelua

Digi- ja väestötietovirasto DVV valmistelee palvelu- ja toimipaikkaverkostonsa karsimista. Käyntiasiointipalvelut on heinäkuussa tarkoitus keskittää 18 paikkakunnalle. Näistä kuusi muuttuu tämän vuoden lopussa etäasiointipisteeksi, joten henkilöstöä jää lopulta 12 paikkakunnalle. Toimipaikat olisivat jatkossa Helsinki, Joensuu, Jyväskylä, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Rovaniemi, Tampere, Turku ja Vaasa.

Etäpalveluun siirryttäisiin vuoden 2025 lopussa Hämeenlinnassa, Kajaanissa, Kokkolassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Seinäjoella. Palvelu loppuisi kokonaan esimerkiksi Pietarsaaresta, Kemistä, Kittilästä, Kotkasta, Raumalta, Raahesta ja Savonlinnasta.

Monilla alueilla palveluiden keskittäminen tarkoittaa entistä suurempien asiakasvirtojen kanavointia yhteen toimipaikkaan, mikä todennäköisesti aiheuttaisi viiveitä palveluiden saatavuuteen. Lisäksi asiakkaiden näkökulmasta välimatkat palveluiden äärelle kasvaisivat kohtuuttoman pitkiksi. Palvelut, jotka edellyttävät aina henkilökohtaista käyntiä ovat vihkiminen, tietyt julkisen notaarin palvelut ja ulkomaalaisten rekisteröinti. Kauppakamareiden näkemyksen mukaan toimipisteiden lakkautus on vaarana heikentää se merkittävästi seudun vientiyritysten ja kansainvälisen väestön palveluiden saatavuutta.

Vientiteollisuus tarvitsee notaarin vahvistamia dokumentteja, jotta tavarat saadaan rekisteröityä tai tullattua kohdemaan vaatimusten mukaisesti. Yksi kärsivistä toimialoista tulisi olemaan veneteollisuus. Esimerkiksi länsirannikon mittavan veneteollisuuden tuotteista valtaosa menee vientiin, ja notaaripalveluiden tarve on jatkuvaa. Yritykset tarvitsevat useita kertoja kuukaudessa notaarin vahvistamia ja Apostille-leimalla varustettuja kauppakirjoja ja rakentajan todistuksia. Yritysten asiakkaat tarvitsevat nämä asiakirjat saadakseen vakuutuksen ja pystyäkseen rekisteröimään aluksensa. Luonnollisesti on myös muita asiakirjoja, jotka voivat vaatia notaarin palveluja. Jatkossa yrityksillä menisi jokaiseen allekirjoitukseen useita tunteja ja aikataulujen sovittaminen notaarin rajattuihin aukioloaikoihin olisi erittäin haastavaa. Asiakirjoihin tulee toisinaan viime hetken muutoksia, mikä vaatisi uuden notaarivahvistuksen.

Myös ulkomaalaisten rekisteröinti edellyttää henkilökohtaista asiointia. Henkilötunnuksen saamiseksi käynti paikan päällä on välttämätön, koska henkilöllisyys on todistettava virallisesti. Henkilötunnus taas on edellytys lähes kaikelle asioinnille Suomessa. Se tarvitaan pankkitilin avaamiseen, työskentelyyn, verotukseen, koulutukseen ilmoittautumiseen, sekä sosiaaliturvan ja terveyspalvelujen saamiseen. Yritysten palkkaamat kansainväliset työntekijät ja kansainväliset opiskelijat tarvitsevat lähellä olevaa ja sujuvaa palvelua työnteon ja/tai opiskelun aloittamiseksi. Valtion paikallishallinnon säilyminen lähellä turvaisi asukkaille pääsyn näihin välttämättömiin palveluihin.

Pidämme tärkeänä, että DVV:n asiointipalvelut ovat jatkossakin saatavilla eri puolilla maata.
Asiointipalveluiden heikentäminen siirtää kustannukset suoraan yritysten ja yksityisten ihmisten harteille pitkien matkojen ja käytetyn ajan muodossa.

Kasvavien seutujen elinkeinoelämä on vientivetoista, ja se investoi ja kasvaa vahvasti nyt ja lähivuosina. Kasvu tarvitsee enenevässä määrin myös kansainvälisiä osaajia.

Ymmärrämme valtion säästötarpeet, jotka tässä asiassa kohdentuvat käsityksemme mukaan erityisesti tilakuluihin. Läsnäolopalvelut ovat poistumassa paikkakunnilta, joilta varmasti löytyy ratkaisu tarvittavien tilojen osalta. Kannustammekin eri toimijoita harkitsemaan erilaisia yhteistyömalleja tilaratkaisujen osalta DVV:n kanssa. Hämeenlinnan, Kokkolan ja Pietarsaaren osalta voimme tarjota yritysten tarvitsemiin palveluihin tiloja kauppakamareidemme yhteydessä.

Toimitusjohtaja Anne Vanhala, Hämeen kauppakamari
Toimitusjohtaja Paula Erkkilä, Pohjanmaan kauppakamari
Toimitusjohtaja Liisa Ansala, Lapin kauppakamari