ILMOITUS - Lentorata Oy: Uusi junarata lisää
työvoiman liikkuvuutta ja elinvoimaa

Lentokentälle pääsisi Lentorataa pitkin Lahdesta vain 35 minuutissa ja junayhteyksiä Helsinkiin voisi kulkea noin vartin välein. (Kuva: Petri Koivisto)

ILMOITUS: Lentorata Oy

Suomessa on käynnissä poikkeuksellinen julkisen liikenteen kehittämisprojekti, joka toteutuessaan avaa hämäläisyrityksille valtavasti uusia mahdollisuuksia. Toimitusjohtaja Janne Salonen konkretisoi suurta suunnitelmaa käytäntöön.

Maailman metropoleissa 35 minuutin työmatka ei ole matka eikä mikään. Joukkoliikenteellä tehty työmatka vie esimerkiksi Lontoossa keskimäärin 50 minuuttia ja New Yorkissa minuutin pidempään*. Entä jos Lahdesta pääsisi 35 minuutissa Helsinki-Vantaan lentokentälle?

Ajatus näin nopeasta junayhteydestä tuntuu loppuvuodesta 2025 vielä epätodelliselta, mutta 2030-luvun lopulla tämä voi olla arkea. Lahden lisäksi myös monet muut radanvarsikaupungit, kuten Hämeenlinna, pääsisivät ”napsimaan rusinoita pullasta”.

– Suorat, nopeat yhteydet lentokentälle monesta suunnasta ovat elinkeinoelämälle iso juttu. Lahti ja Hämeenlinna liittyvät Lentoradan myötä samaan työssäkäyntialueeseen pääkaupunkiseudun kanssa. Kehäradalta kestää nykyisellään sama aika Helsingin keskustaan, toimitusjohtaja Janne Salonen kertoo.

Lentorata-hankkeen asiantuntijat kävivät syyskuussa kertomassa projektista LADECilla Lahdessa, ja kiinnostus Lentorataa kohtaan oli alueella valtaisaa. Salonen kertailee pyynnöstä kuulijoiden parhaita oivalluksia sekä yritysten edustajilta että alueellisen kehitysyhtiön väeltä:

Lentorata tarkoittaisi, että saisimme houkuteltua lisää osaavaa työvoimaa pääkaupunkiseudulta, kun junalla voisi pendelöidä nykyistä nopeammin päivittäin Lahteen.

Lentorata tarkoittaisi, että kansainvälisten kumppanien ja asiakkaiden olisi todella sujuvaa saapua tapaamiseen luoksemme.

Lentorata tarkoittaisi, että yhä useampi yritys kiinnostuisi näistä syistä sijoittumaan Lahteen, joten elinkeinoelämän jätti-investointeja olisi varmasti luvassa nykyisten jatkoksi!

Kaikkea tätä Lentorata todellakin tarkoittaisi, mutta projekti ei kiihdytä siivilleen aivan yhtä nopeasti kuin Finnairin lentokone kiitoradallaan.

Lisää raiteita, uusia junavuoroja

Janne Salonen taustoittaa vallitsevaa nykytilannetta, jotta tulevia hyötyjä on helpompi oivaltaa.

– Pääradan kapasiteetti Pasilan ja Keravan välillä on kovilla ja liikenne ruuhkautuu helposti. Junayhteyksiä radalla ei voi nykyisellään juurikaan lisätä. Etenkin aamun ruuhkatunnit Helsingin suuntaan ovat haastavia, mikä on varmasti tuttua monelle Lahdesta ja Hämeenlinnasta päivittäin pendelöivälle.

”Samoin kuin Lahdesta, matka-aika lentoasemalle lyhenee 24 minuuttia myös Hämeenlinnasta.

Toimitusjohtaja Janne Salonen nojaa Helsinki-Vantaan asemalla seinään, jonka takana on jo ”tilavaraus” alkavalle raiteelle. (Kuva: Petri Koivisto)

Lentorata muodostaa toteutuessaan uuden raideparin Pasila–Kerava-välille ja siten kaksinkertaistaa kaukoliikenneraiteiden kapasiteetin tällä välillä. Lyhyempi matka-aika, vaihdottomuus ja vuorotiheys parantavat huomattavasti junaliikenteen vetovoimaa. Nykyisellään Lahdesta etelän suuntaan ja takaisin kulkee oikoradalla yksi kaukojuna ja yksi lähijuna tunnissa. Kaukojunat toisivat jatkossa matkustajan suoraan lentoasemalle.

Hyvät yhteydet tukevat Salosen mukaan myös alueiden välistä verkottumista ja työvoiman liikkuvuutta, ja siten kasvuhaluisten yritysten toimintaedellytyksiä ja vetovoimaa.

Raideliikenne vauhtiin 2030-luvun lopulla

Lentoradan suunnittelu vie kokonaisuudessaan vähintään vuosikymmenen. Aivan ensimmäistä kertaa junarataa on Salosen mukaan visioitu jo parisenkymmentä vuotta sitten ja maakuntakaavassakin rata on ollut jo noin 15 vuotta.

Liikenteen infrahankkeet ovat luonteeltaan aina valtavan pitkiä ja kun suunnitteilla on Euroopan mittakaavassakin poikkeuksellisen pitkä 24 kilometrin tunneli, on helppo ymmärtää, että myös rakentamisvaihe kestää. Jos kyseessä olisi 800 metrin juoksu, lähdettäisiin toimitusjohtaja Salosen mukaan nyt toiselle kierrokselle, eli suurin piirtein puolimatkan krouvissa ollaan.

Parhaillaan käynnissä on yleissuunnitteluvaihe, joka saataneen päätökseen ensi vuoden alussa. Tämän jälkeen päästään laatimaan ratasuunnitelma, joka voisi olla lainvoimainen vuonna 2028.

– Jos kaikki etenee nykyisen suunnitelman mukaan, raideliikenne voisi päästä alkamaan reilun kymmenen vuoden kuluttua, ehkä vuoden 2037 tienoilla, Salonen visioi.

*Lähde: Global Public Transport Report 2024, Moovit


​​​​​​​Teksti: Terhi Kangas

EU-tasollakin merkittävä projekti

• Hanketta hallinnoiva Suomi-rata Oy on perustettu vuonna 2020. Yhtiön nimi vaihtui Lentorata Oy:ksi maaliskuussa 2024.

• Hankkeelle on myönnetty 2,69 miljoonan euron EU-rahoitus. Hankeyhtiön osakkaat ovat sitoutuneet rahoittamaan suunnittelua ja yhtiön toimintaa 25 miljoonalla eurolla seuraavan viiden vuoden aikana (valtio 70 %, Helsinki 18,17 %, Vantaa 9,08 % ja Lahti 2,75 %).

Seuraa projektia sosiaalisessa mediassa (esim. LinkedIn) tai www.lentorata.fi