Toimintaa tehostamalla ja kehittämisellä kasvuun

Dinox Sport Oy:n toimitusjohtaja Jaakko Finne

Hollolalainen liikunta- ja kuntoiluvälineiden valmistaja sekä maahantuoja Dinox Sport Oy:n on aikoinaan perustanut Toni Kuusisto ja myöhemmin mukaan omistajaksi tuli myös lapsuuden ystävä, Jaakko Finne. Kolme vuotta sitten Dinox siirtyi Handshake Group Oy:n omistukseen yrityskaupassa, Kuusiston ja Finnen jatkaessa osa-omistajina.

Finne kertoo, että yrityksen ensimmäisiä tuotteita olivat muun muassa puolapuut, mininojapuut ja punnerruskahvat. Alkuvaiheessa yrityksessä valmistettiin lähes kaikki tuotteet itse tai ne tuotettiin lähialueen alihankkijoilla. Myöhemmin omistajat ovat lisänneet maahantuontia voimakkaasti ja nyt he myyvät tuotteita pääosin Dinox-brändillä. Nykyään kotien kuntotiloista onkin tullut myös keskinen osa kotien vakiovarustelua ja sisustusta suunnitellessaan moni haluaakin kuntoiluvälineet osaksi kotiympäristöä sekä sisustukseen sopiviksi.

Dinoxin toiminta on ollut pääosin kasvujohteinen ja Finne mainitseekin yhdeksi toiminnan kohokohdaksi siirtymisen osaksi laajan valikoiman postimyynti ja verkkokauppa Handshake Group Oy:tä. ”Siirryttyämme Handshake-konserniin olemme kehittäneet järjestelmiämme, verkkokauppa-alustaa ja toki myös organisaatiotamme. Samalla kuluttajamyyntimme on kasvanut tehostuneen verkkokaupan ja datan hallinnan myötä. Lisäksi saimme tueksemme suuremman organisaation hyödyt”, Finne toteaa.

Handshake-konserniin kuuluvat Dinoxin lisäksi Valostore- ja Autodude verkkokaupat. Toimintaa on Suomen lisäksi muissakin Pohjoismaissa. Alkujaan Dinoxin yritystoiminnan perusajatuksena oli tarjota eri liikuntavälineitä lähinnä oman kehon painolla tapahtuvaan liikuntaan, mutta toimintavuosien myötä valikoima on laajentunut ja asiakasryhmiä on kuluttajista B2B-sektorille.

Yrityksellä on voimakkaita kasvutavoitteita, mutta ensin Finne ja Kuusisto ovat halunneet kehittää toiminnan perustan ja järjestelmän kuntoon siten, että he pystyvät vastaamaan kasvuun. He haluavat myös hioa prosesseja yhä paremmiksi ja tehostaa edelleen toimintaa. Jossakin vaiheessa suunnitteilla on myös yritystoiminnan systemaattisempi kansainvälistyminen. Finne kokee, että Hämeen kauppakamarin asiantuntijapalvelut ja koulutukset auttavat heidän yritystään parhaiten kasvutavoitteiden saavuttamisessa.

Parhaillaan yritys on vuoden kovimmassa myyntisesongissa – Black Fridaysta jouluun. Kyseisenä aikana verkkokauppaliikenne kasvaa erityisen voimakkaasti.