Hämeen kauppakamarin USA:n kirjeenvaihtaja: Miten ja mihin USA:n markkinoille?

Kun yritykset suuntaavat katseen USA:n markkinoille, on tärkeää analysoida tuotteen ja palvelun kohderyhmää ja selvittää, missä päin markkinat olisivat suotuisimmat. Koko USA:ta ei kannata heti kättelyssä valloittaa – se vie vuosia tai kymmeniä.

Aina voi ottaa selvää, minne suomalaiset, ruotsalaiset tai saksalaiset yritykset ovat sijoittuneet. Toinen tapa on tutkia, missä päin oman teollisuudenalan yritykset toimivat. Itse suosin mallia, jossa tutustutaan ensin asiakkaisiin ja heidän tarpeisiinsa ja mietitään, miten markkinoille pääsy saadaan toteutettua. Kun myynnin saa käyntiin, niin loppu onkin samanlaista kuin muuallakin. Tähän liittyy kysymys siitä, perustaako yrityksen itse vai jonkun kanssa tai kautta. Itse pidän parhaimpana yritysostoa, sillä USA:ssakin on sama tilanne kuin Suomessa eli yrityksiä tulee koko ajan myyntiin, kun jatkajia ei omasta perheestä löydy. Yritysoston etu on siinä, että myynti- ja jakelukanava on jo olemassa ja brändikin valmiina. Tällä konseptilla saadaan lentävä lähtö aikaan. Tämä vaatii toki enemmän alkupanostusta ja kovaa työtä, kun moni asia on uusi ja oikeat henkilöt on saatava mukaan. Oma veroneuvoja (CPA) ja juristi tarvitaan konseptista riippumatta, jottei ajeta miinaan.

Henkilö- ja palveluntuottajia valittaessa on oltava erityisen tarkka ja suosituksia on saatava usealta eri taholta. Yleensä paikallisen kauppakamarin ohella oma paikallinen pankki on melko hyvä tietolähde luotettaville kumppaneille. Jos paikkakunnalla on jonkin EU-maan kauppakamari, suomalainen kauppakilta tai Suomen ystävien järjestön Finlandia Foundationin paikallinen osasto, niin niiltä saa luotettavaa tietoa ja myös kiinnostuneita tekijöitä.

Kohdealueista osavaltioiden ja kaupunkien koolla on merkitystä, kuten myös verotuskysymyksillä. USA:ssa on yrityksille liittovaltion ja osavaltion tuloveron (income tax) ohella osavaltion myyntivero (sales & use tax) ja kaupunkikohtainen varallisuusvero (property tax), jota maksetaan varaston ja koneiden ja laitteiden arvosta. Tällä hetkellä USA:ssa on käynnissä yritysten muuttoliike kohti etelää ja kaakkoa. Ensimmäisenä mainittakoon tietenkin Texas, sitten Florida ja Georgia. Nämä ovat kaikki kahdeksan suurimman osavaltion joukossa BKT:lla mitattuna. Suorat lennot Helsingistä voivat toimia myös kriteerinä, jolloin New York Cityn ja Chicagon ympäristö, Dallasin seutu sekä Los Angeles nousevat esiin. Pitää mennä sinne, mikä on yritykselle paras sijainti ja se voi olla esimerkiksi Seattle tai Olympia Washingtonissa, Portland tai Hillsboro Oregonissa, Minneapolis Minnesotassa, Milwaukee Wisconsinissa, San Antonio tai McKinney Texasissa.

Itse pidän Texasia parhaana, koska osavaltion tulovero on tasan nolla sekä yritykselle että työntekijälle. Myynnistä omaan osavaltioon pitää maksaa myyntiveroa 6,25 prosenttia, jos kyseessä on myynti loppukuluttajalle (retail), leasing tai vuokraus. Yleensä tuotannollinen toiminta ja valmistavan teollisuuden myynti on myyntiverosta vapaata eli sales tax exempt, mutta sitä varten pitää tehdä erillinen ilmoitus ja asiakkailta on vuosittain kerättävä eri osavaltioista myyntiverovapaustodistukset. Käytänteet vaihtelevat osavaltioittain. Texas on myös ollut jatkuvassa kasvussa jo kymmeniä vuosia ja merkittävimmät metropolialueet ovat Dallas-Fort Worth, Houston, Austin ja San Antonio. BKT:lla mitattuna Texas on toiseksi suurin USA:n osavaltio. Itse olen töissä kaupungissa nimeltään Plano, joka on liikenneyhteyksien kannalta erinomainen paikka.


​​​​​​​Kirjoittaja on Hämeen kauppakamarin USA:n kirjeenvaihtaja Vesa Vihavainen
Texas, USA