15.10.2021 13:10
USA:n talous on ollut hyvässä vauhdissa jo jonkin aikaa. Heinäkuussa työllisyys kasvoi 934 000 henkilön verran ja työttömyys putosi 5,4 prosenttiin. Covid-19 eri variantteineen, pääasiassa Delta, on kuitenkin aiheuttanut yskähdyksiä kasvumoottorissa. Vähittäiskauppa oli vielä toisella kvartaalilla kovassa vauhdissa, kun heinäkuussa se laski yhden prosentin vuositasolla lähinnä kodin sisustuksessa, vaatteissa ja urheilutarvikkeissa.
Kesän aikana palveluiden kysyntä jatkoi edelleen kasvua ja ravintoloissa käynti lisääntyi. Vuoden toisen neljänneksen kasvu oli peräti 7 prosenttia, ja Merckin Life Science -liiketoiminta kasvoi melkein kolmanneksen. Vuoden kolmannelle neljännekselle Bank of American kasvuennuste on 4,5 prosenttia ja tuonnin ennustetaan putoavan tuntuvasti.
Koronan vaikutus voi olla huomattava, sillä elokuun puolessa välissä sairastumisvauhti oli peräti 125 000 uutta tapausta per päivä ja viikon liukuva keskiarvo nousi 14 prosenttia! Elokuussa tämä näkyi jo kiristyneinä maskivaatimuksina eri osavaltioissa ja ravintoloissa käynti lähti laskuun, samoin lentäminen hiipui jonkin verran.
Työllisyysluvut notkahtivat 2,4 prosenttia elokuun alkupuoliskon aikana aiemmalta tasoltaan. Yrityksillä on kuitenkin edelleen vaikeuksia saada palkattua tarvitsemiaan työntekijöitä ja palkat ovat hivuttautumassa ylöspäin. Esimerkiksi Oregonissa minimipalkka on nyt 14 dollaria tunnilta, mutta ravintoloissa maksetaan jo 15 dollaria tunnilta ja päälle tulevat tietysti tipit. Palkat ovat nousussa kautta linjan myös johtajatasolle asti. Mielenkiintoista on toimitusjohtajan ja työntekijän palkkojen välinen suhde – se on nyt 351/1 dollaria. Vuonna 2000 se oli isompi eli 366/1 dollaria. Toimitusjohtajien palkat ovat myös 6,5 kertaa suuremmat kuin henkilöillä, jotka heille suoraan raportoivat.
Talouden pyörät eivät kuitenkaan pysähdy vaan tekeminen jatkuu. Autojätti GM ja telecom-jätti AT&T sopivat juuri 5G-yhteyden tuomisesta miljooniin autoihin seuraavan vuosikymmenen aikana vuodesta 2024 alkaen. Tämä tietänee hyvää myös Nokialle ja lisää mahdollisuuksia suomalaisille palvelutuot-tajille.
Liittovaltio puolestaan tuki Boeingia 17 mrd. dollarilla, mikä vähensi irtisanottavien määrää 10 000 ja nyt se työllistää 140 000 henkilöä. Vielä tämän vuoden aikana liittovaltion koronatuki auttaa yrityksiä ja lisäksi investointeihin saa 80 prosentin kiihdytetyt poistot, joten panostuksia on odotettavissa yksityiselle sektorille.
Liittovaltion uudella infrastruktuuripaketilla ohjataan 550 mrd. dollaria erilaisiin kehittämis- ja parantamisohjelmiin. Muun muassa 45 000 sillan korjaamiseen ohjataan 40 mrd. dollaria ja jotakuinkin saman verran rahaa suunnataan myös 173 000 mailia pitkän moottoritieverkon parantamiseen. Rautatiet eli lähinnä Amtrak saa 66 mrd. dollaria itä-länsi-yhteyksien parantamiseen, laajakaista-internetin kehittämiseen on suunnattu 65 mrd. ja sähköverkkoon 73 mrd. dollaria. Sähköbussien ja -lauttojen kehittämiseen on varattu 7,5 mrd. dollaria ja saman verran sähköautojen latauspistever-koston kehittämiseen. Tässä oiva mahdollisuus lahtelaiselle Kempille USA:ssa. Vedenjakeluun ohjataan 55 mrd., satamiin 17 mrd. ja lentokenttiin 25 mrd. dollaria. Varmastikin Vaisala on mukana lentokenttien hankkeissa ja miksei muuallakin. Wärtsilä on jo julkistanut kauppoja USA:ssa ja lisää taatusti tulee, kun näitä hankkeita riittää. Myös atomienergian tukemiseen ohjautuu 6 mrd. dollaria.
Kirjoittaja on Hämeen kauppakamarin USA:n kirjeenvaihtaja Vesa Vihavainen
Texas, USA