”Kuluttajansuojan osaaminen on yrityksen kilpailuvaltti”

Yritysten on tärkeä tuntea kuluttajansuojasäännösten perusasioita, jotta säännösten noudattamatta jättäminen ei aiheuttaisi ikäviä yllätyksiä. ”Kuluttajansuojan osaaminen säästää yritykseltä aikaa ja rahaa, kun mahdolliset ongelmatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti ja ilman tarpeetonta epäselvyyttä osapuolten oikeuksien sisällöstä”, toteaa Keskuskauppakamarin lakimies Raisa Harju. ​​​​​​​

Yritysten on syytä olla perillä kuluttajansuojalainsäädännön kiemuroista, jotta ne voivat täyttää lakisääteiset velvollisuudet.

”Kuluttajansuojan hyvä osaaminen mahdollistaa myös paremman asiakaspalvelun ja voi siten toimia kilpailuvalttina”, korostaa Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju.

Kuluttajansuojasäännöksillä huolehditaan muun muassa siitä, että kuluttajilla on käytettävissään oikeat ja riittävät tiedot valintojen tekemiseksi ja he voivat tehdä hankintoja kohtuullisin sopimusehdoin. Kun kuluttajat ovat tietoisia oikeuksistaan, lisää se heidän luottamusta yrityksiin ja vaikuttaa myös ostopäätökseen.

Pk-yrityksille suunnattu koulutus auttaa myös verkkokaupan ongelmissa

Viime vuosien aikana kuluttajansuojalle on muodostunut uusia haasteita muun muassa globalisaation ja digitalisoitumisen vuoksi. Kuluttajansuojalainsäädäntö on monimutkaistunut ja sen kokonaisvaltainen hallitseminen voi olla haastavaa.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) elokuussa julkaiseman ”Kuluttajansuojan tunnettuus elinkeinonharjoittajien ja kuluttajien keskuudessa” -selvityksen mukaan yrityksillä oli ongelmia erityisesti verkkokaupan kuluttajansuojaan liittyen. Kuluttajilla puolestaan oli vääriä käsityksiä erityisesti ostosten palauttamisoikeudesta.

Verkkokaupan ongelmatilanteita pyrkii osaltaan hälventämään erityisesti pk-yrityksille suunnattu ”Consumer Law Ready” -koulutusohjelma. Koulutus tarjoaa käytännönläheistä perustietoa keskittyen erityisesti verkkokauppaan ja kotimyyntiin sekä takuuseen ja virhevastuuseen.

”Consumer Law Ready -koulutusta tarjotaan yrityksille kaikkialla Euroopassa ja sen rahoittamiseen ovat osallistuneet myös Euroopan parlamentti ja komissio. Euroopan kuluttajajärjestö BEUC koordinoi hanketta”, kertoo Suomessa yhtenä kouluttajana toimiva Harju.

Hämeen kauppakamari järjestää yrityksille suunnatut Consumer Law Ready -kuluttajansuojakoulutukset Hämeenlinnassa 5.11., Lahdessa 6.11. ja Forssassa 19.11.


Lisätietoja: Keskuskauppakamarin lakimies, VT Raisa Harju, p. 050 554 2683


Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Keski-Suomesta Kuhmoinen.


(Kuva Pixhill.com/elenathewise)